Grød - mos opstart

21. november 2023

Alder:
4 mdr.

Grød - mos opstart

Hej Helen

Først vil jeg lige sige TUSIND TAK for din observation af min dagligdag med tvillingerne! Det har ændret alt, og de har siden torsdag sovet middagslur i 3 timer uden at sige et pip! Hold nu op det er vidunderligt.. nætterne bliver bedre, skal lige lære at vænne op og ned på flaskerne og hvordan jeg bedst får dem puttet, hvor flaskerne skal gives og sådan.

Nå men F. har fået ok til at starte med grød/mos, hun er interesseret og har fået et par tsk hirse/majs grød fra Arla siden lørdag middag, på den måde at hun har fået lidt mælk efter formiddagsluren, ca 60ml, så et par tsk grød og efterfølgende omkring 20-30ml mælk og hun synes det er vældig sjovt.
Et par timer efter lægges hun til lur med en flaske på 100ml og bøvses af og så sover hun.

Men! Efterfølgende er hun begyndt at gylpe stråler til natflasken, det har hun ikke gjort før, hun har gylpet men ikke sådan som nu. Det forstyrre hende lidt i at finde ro :( er det fordi hun ikke er helt klar alligevel?

Og hvor hurtigt skal man gå frem med måltider - hvor længe skal det være hirsegrød, tænker ...

Annonce

... hvornår man kan evt kan lave havregrød med en frugtklat, eller putte en frugtklat i det der hirsegrød.

V. derimod er ikke til at imponere med en ske endnu, så hende venter jeg lidt med.

Og så tænker jeg lige at jeg vil spørge dig til noget helt andet, hvor ofte skal de ignenem motorik øvelser, synes det er svært at nå flere gange om dagen ? når de nu er to og en storebror på 4,5. Vores dag starter ca kl 6, de skiftes og får tøj på, der snakkes og pludres lidt, de sættes i babyindsats på trip trap mens storebror finder sin mad og jeg får hjulpet ham med tøj, hælde mælk op osv.

Så får pigerne flaske (120ml) og så skal han afleveres og der falder de to så i søvn i bilen, flyttes i barnevogn og sover et par timer til formiddagslur. Men har lidt dårlig samvittighed over at de “bare” sidder og kigger rundt om morgenen - men omvendt må jeg også være ærlig at det er svært at finde på sjov motorik flere gange om dagen uden man selv bliver en robot der bare gør det samme og samme.

Håber det er okay med alle de spørgsmål og at du kan finde rundt i det.

Knus
den håbefulde mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien